Doetinchem, Nederland

Laatste dagen en welkom thuis.

5 januari 2018 - Doetinchem, Nederland

Dinsdag 2 Januari

Wederom een dag dat we het rustig aan doen. Ik ga nog bij Daniel Dieraert langs om wat dingen terug te brengen en af te stemmen. Bij de receptie bellen ze nog even naar Daniel om te vragen waar zijn kantoor gevestigd is. In het Engels en Amhaars schrijft de receptioniste het op voor de taxichauffeur. Het is een omschrijving van de omgeving, omdat de meeste straten geen naam hebben.

Ik neem een gele taxi naar het centrum dit zijn de nieuwere taxi's. De terug weg neem ik een blauwe taxi, dit zijn de oude taxi's van jaren geleden en soms een gevaar op de weg. In Nederland zouden de meeste auto's van de blauwe taxi's niet meer door de APK keuring komen. Hij lijkt niet te weten waar hotel Nega Bonger is en rijdt veel te ver door. Na twee keer vragen komen we er uiteindelijk toch.

Mesfin heeft in de tussentijd lekker gezwommen en zit met Frodo en Mehret in de sauna. Ze hebben zich gelukkig goed vermaakt.

Woensdag 3 Januari

De laatste dag in Ethiopië is aangebroken. Vandaag gaan Frodo en Martha nog even naar het centrum en blijven Mesfin en Mehret bij mij in het hotel. Behalve wat spelletjes en een schaal vol patat die we delen voor de lunch, kijken we ook nog een film op de kamer. Furious Seven van de Fast and the furious komt op de filmzender.
Als Frodo en Martha terugkomen wordt er toch nog even gezwommen.

Om zes uur moeten we uit de kamer en na het laatste diner in Ethiopië van deze reis, rekenen we alles af en worden we naar het vliegveld gebracht. We zijn ruim optijd. Het valt mij op dat de prijzen van bijvoorbeeld souvenirs op het vliegveld wel acht keer duurder zijn dan op andere plekken tijdens onze reis.

Het vliegtuig stijgt met een half uur vetraging om half drie in de nacht op. De vlucht naar Istanbul duurt ongeveer vijf uur waarin we proberen te slapen. In Istanbul moeten we vijf uur overbruggen voor onze vlucht naar Amsterdam. Ontbijten, tandenpoetsen en nog even proberen wat te slapen, zo proberen we de tijd op Ata Turk Airport door te komen. Omdat na het boarden om wat voor reden dan ook een soort stoelendans in het vliegtuig gaande is, mensen willen of moeten op een andere plek zitten, vetrekken we ook hier weer met een half uur vertraging.

Op Schiphol landen we veilig en kunnen onze weg vervolgen naar de bagageband. Onze koffers zijn er al snel, maar we moeten nog wat ophalen bij de band voor Odd items, oftewel afwijkende goederen. Dit duurt ontzettend lang. Wij hebben de pech dat ons halve vliegtuig blijkbaar heilig water uit Mekka heeft meegenomen. Eindelijk na meer dan een half uur wachten komen onze spullen ook door het luik van deze band.

We lopen naar de doorgang van de aankomsthal. Mesfin als eerste. Een gejuich gaat op. We zien bekende gezichten met spandoeken en balonnen. Bastienne geven we een dikke knuffel en kus. We hebben elkaar bijna drie weken gemist. Verder zijn ook opa Bennie, oma Riet, opa Wouter en Ron, Miranda, Nebiat en Messeret van de partij. Geweldig om met zo'n ontvangst weer terug in Nederland te komen.

We nemen voor nu afscheid van Frodo, Martha en Mehret. Dank jullie wel voor de mooie tijd samen in Ethiopië.

Met ons ontvangst comité drinken we nog een kopje koffie op Schiphol Plaza en vertrekken daarna richting huis. Thuis aangekomen is de voordeur mooi versierd. In rood, wit en blauw staat er welkom thuis. En in de Ethiopische kleuren groen, geel en rood hangen er ballonnen. Binnen hangen nog meer ballonnen en Bastienne heeft een gigantisch mooie taart laten maken, bedekt met marsepein in de kleur geel. Bovenop een grote nijlpaard, ook van marsepein gemaakt. Aan de zijkant afbeeldingen van diverse wilde dieren.

We hebben leuke weken gehad in Ethiopië, maar het is zeker ook weer fijn om thuis te zijn.

Iedereen bedankt voor het volgen van de blog en voor alle reacties.

PS
Mesfin heeft ook genoten van elke dag een klein cadeautje. Zo wist hij dat er in Nederland aan hem gedacht werd. Iedereen die hieraan heeft meegewerkt; dank jullie wel daarvoor.

1. Marja:
    5 januari 2018
    Jullie ook bedankt voor de mooie reis verslagen.
  2. Simone:
    5 januari 2018
    Beste Ben en Mesfin, wij hebben genoten van jullie verhalen. Dank dat we mochten meegenieten van jullie reis en ik hoop dat het goed geweest is! Nu weer lekker samen thuis. Bastienne wat zal het soms moeilijk voor jou zijn geweest om het van de zijlijn te beleven, maar top dat je de ruimte hebt gegeven! Geniet van elkaar!
    Groetjes Benjamin en Simone
  3. Anne-Marie, Han, Kaleab, Robel en Abreham:
    5 januari 2018
    Wauw wat een warm welkom thuis en wat een prachtige taart! Bedankt voor de leuke reisverhalen!
  4. Mira:
    5 januari 2018
    Wat fijn dat jullie zo hebben genoten. Mooi om even terug te zijn. Ik hoop dat het Meer in wat rust brengt. Ik heb genoten van jullie verhalen. En mannen. Verwen mama maar goed in de komende tijd!! Liefs Mira
  5. Ytsje:
    5 januari 2018
    Bedankt dat ik mocht meelezen. Geniet nu van elkaar!
  6. Margot:
    6 januari 2018
    Welkom thuis! Ik heb ook genoten van jullie herkenbare verhalen!