Arba Minch, Ethiopië

Dorze Village

27 december 2017 - Arba Minch, Ethiopië

Woensdag 27 December

Het is topdrukte in Arba Minch. Boottochten is voor vandaag overal uitverkocht. We draaien het programma iets om en gaan vandaag naar Dorze Village.

Het gaat hoog de bergen in op een slechte onverharde weg. We hobbelen een uur in het busje omhoog. Dorze Village ligt op 2500 meter hoogte.
We worden begroet door de eigenaar, Mekonnen, van het dorpje. Een rasta man die ons rondleidt door het dorp.

Allereerst de Dorze huisjes die volgens ons op bijenkorven lijken, maar volgens de Dorze een olifanten kop weerspiegelen. Van voren gezien boven in het dak twee luchtgaten, die de ogen vormen. Dan aan de voorkant van het dak naar de ingang lijkt het op de slurf van een olifant. In een lang verleden liepen in dit gebied nog olifanten rond. De Dorze woning is opgebouwd uit bamboe stokken en bladeren van valse bananen bomen. Dit zijn grote bananen bomen die geen vruchten (bananen) dragen. De bananen bladeren worden gevlochten, geweven over elkaar aangebracht.
Een nieuwe woning duurt ongeveer drie maanden voor die gereed is en kan tot twaalf meter hoog zijn.
Gedurende de jaren wordt de woning steeds lager, omdat termieten de woning van de onderkant opeten. Als de plek van de woning niet bevalt, dan kan de woning met behulp van 60 man verplaatst worden.

We kijken in de woning die verdeeld is in verschillende compartimenten. Een binnenplaats als een soort huiskamer, slaapgedeeltes, een stokerij voor sterke drank en een gedeelte waar de koeien, geiten en dergelijke staan. De dieren staan binnen omdat dit in koude nachten warmte in huis brengt.

Om de hoek zit een vrouw te spinnen. De Dorze mensen staan bekend om hun geweven dekens en gabies (geweven dekens die ze als mantel gebruiken). Dorze betekent ook weven. De vrouwen spinnen draden van katoen, die een kleurtje krijgt van natuurlijke kleurstoffen van planten, en de mannen weven de dekens.

In het midden van het dorp bij een open plek zitten we samen en eten een injerra van de bananen bomen. Gemaakt van vruchtvlees van de bananen boom, dit vruchtvlees heeft twee jaar onder de grond heeft liggen gisten. Frodo en Ben krijgen een sterke zelfgestookte drank in een klein glaasje. We proosten op de Dorze manier. Het dorpshoofd gaat voor: JOJOJOJOJOOO, waarna wij antwoorden: JOOHOOO. Wonderbaarlijk.

Daarna wordt er voor ons gezongen en gedanst. Ongeveer 15 vrouwen en mannen komen met een soort bongos tevoorschijn. Ook komen speren en luipaard vellen op het toneel. Wij moeten meedoen. Eerst Mesfin en Mehret, maar dan krijgen Frodo en Ben speren in de hand gedrukt en luipaard vellen om de schouders gelegd. Op onze eigen houterige Hollandse manier proberen we de dansers te volgen. Gelukkig na een laatste JOOOHOOO komt er een eind aan de dans door de speer in de grond te drukken en een buiging te maken naar de zangers.

We vervolgen de trip door met een begeleider van de Dorze naar een waterval te gaan. Mesfin en Mehret mogen bij de begeleider op de motor over de slechte onverharde weg. Wij gaan ermet het busje achteraan. Bij de plaats van bestemming lopen we nog een 20 minuten over weiden en door een groen stuk bos waar een riviertje doorheen stroomt. We komen bij een prachtige plek met een waterval van wel 30 meter hoogte. Hier kun je wel tot rust komen. We maken hier wat foto's en blijven nog even zitten. We waren op de heenweg al wel gevolgd door een nieuwsgierig meisje van een jaar of acht, maar op de terugweg liepen nog een aantal kinderen met ons mee.

De trip zit erop. Nu moeten we al heen en weer schuddend de berg weer naar beneden.

Het was weer een vermoeiende maar enerverende dag. Vanavond op tijd naar bed. Morgen weer vroeg, dan staat Konso op het programma.

1. Mama:
    27 december 2017
    Wat een geweldige dag en mooie fotoos. Wat zou ik hebben gelachen, jij met speer en vachtje, dansen. 😂😘
  2. Bennie en Riet:
    28 december 2017
    Jullie beleven heel wat ,het gaat wel goed zo te zien.
    Geniet er van, tot ziens.
  3. Petra Tangelder:
    29 december 2017