Arba Minch, Ethiopië

Konso.

29 december 2017 - Arba Minch, Ethiopië

Donderdag 28 December.

Om half negen klaar voor vertrek naar Konso. Een rit van twee uur over deels onverharde weg en deels verharde weg met gaten, waar we soms van de ene kant van de weg naar de andere kant moeten slalommen om de gaten te omzeilen. Eerst nog even een stop om onze watervoorraad aan te vullen.

Onderweg de prachtige landschappen van weide vlakten met bergen op de achtergrond. Kuddes koeien en geiten lopen door het land en over de weg. Vrouwen die grote hoeveelheden takken en gewassen op hun rug dragen. Soms zo zwaar dat ze helemaal voorover gebukt moeten lopen.

Bij Konso aangekomen zie je dat de huid van de mensen hier behoorlijk donkerder getint is. De vrouwen dragen hun haar veelal strak gevlochten achterover.

We gaan naar een Touristic Office en krijgen een plaatselijke gids mee om één van de traditionele dorpen te bezoeken. Het dorpje dat wij bezoeken heet Gamouleh. Ze verbouwen hier hun eigen graan en hebben de dieren ook bij de huisjes. De gewassen worden verbouwd op terrassen, zoals in Indonesië rijst verbouwd wordt.

Ons wordt uitgelegd hoe een dorp ontstaat en zich ontwikkelt. De eerste bewoners beginnen hoog op een heuvel. Met stenen wordt een eerste ring als afzetting om het dorp heen gezet. Als het dorp wordt uitgebreid volgt een tweede ring met stenen buiten het eerste dorp, eventueel later nog weer een derde ring enzo verder. Een dorp heeft drie ingangen. Eén voor festiviteiten, zoals bruiloften. Een tweede voor naar het toilet buuten het dorp te gaan en een derde voor aanvoer van goederen. Een inwoner van het dorp mag alleen trouwen met iemand van een ander dorp.

We lopen tussen smalle paadjes, afgezet met grote stenen die opgestapeld een muur vormen, door. We krijgen een horde met kinderen achter ons aan. Ze zijn enerzijds nieuwsgierig, anderzijds vragen ze om geld, wat we niet mogen geven.

Bovenop de heuvel is een soort plein. Hier moeten jongens die achttien zijn zich bewijzen om te kunnen trouwen. Dit moeten ze doen door een zware ronde steen drie keer omhoog te tillen en over hun hoofd naar achter te gooien.
Elke 18 jaar volgt er een verversing van de dorpsraad, een nieuwe generatie treed aan. Oude raadsleden treden af, jonge nieuwe treden aan. Elke 18 jaar wordt er op het dorpsplein een boomstam bijgezet, ten teken van een nieuwe generatie. Mensen weten ook niet altijd hun exacte leeftijd, maar wel dat ze minimaal drie bomen oud zijn.
Ook hier worden net als bij de Dorze kleden geweven, alleen is het hier wat kleurrijker. Kinderen proberen ons nog wat spulletjes te verkopen. Zelfgemaakte handgrote televisie met daarin een beschilderde papierrol die van de ene naar de andere kant van de tv wordt gedraaid. Een voorloper van de ons bekende televisie.

We bezoeken na dit dorp en na de lunch nog een markt in Konso. Hier worden veel kleding, kruiden en groenten verkocht. De meeste goederen worden op de grond op een kleed aangeboden. Wij trekken veel bekijks. Een paar blanke mensen die hier rondlopen. Vooral Frodo, die mer zijn lengte van 1 meter en 95 centimeter overal bovenuit torent.

In de auto op de terugweg zien we in de bergen op afstand nog de terrassen waar de Konso people hun gewassen verbouwen.

Terug bij het hotel nog even een duik nemen in het zwembad. Heerlijk verfrissend.

1. Wouter Gravemaker:
    29 december 2017
    Spannend hoor. En nu weer terug naar de hoofdstad en wie weet wat daar nog allemaal te gebeuren staat??? Veel sterkte.
  2. Rob, Esther, Kas en Lune:
    29 december 2017
    Wat een reis vol intense indrukken, het is heerlijk om de levendige reisverslagen dagelijks te lezen. Dank daarvoor Ben, want wij horen ook hoeveel moeite dit jou kost aan het einde van elke energie vretende dag. Komende dagen zullen vast ook enerverend zijn. Toi toi toppers 😘
  3. Mama:
    29 december 2017
    Wat een heerlijk verslag. Het aftellen is begonnen. Morgen nog ff genieten. En dan zondag vliegen naar Addis.
  4. An vriezen:
    30 december 2017
    Tjee wat een spannende onderneming heel veel plezier en succes.
  5. Bennie en Riet:
    31 december 2017
    Zo wat een ander leven
    daar ,morgen een eindje op de terug weg.